انواع مسابقات اینستاگرامی را بشناسید!
انواع مسابقات اینستاگرامی را بشناسید!
در اینستاگرام مسابقات مختلفی برگزار میشود که هر یک از آنها برای انواع خاصی از کسبوکارها بازدهی خوبی دارند؛ البته هر مسابقه اینستاگرامی میتواند مفید باشد اما برخی از آنها بازدهی بیشتری دارند و با هزینه کمتری میتوانید فروش بیشتری را تجربه کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که هدف از برگزاری مسابقه اینستاگرامی موفق حتماً افزایش فروش نیست و میتوانید دهها هدف دیگر داشته باشید! مثلاً میتوانید تعداد فالوورها یا تعامل صفحه خود را افزایش دهید یا حتی هدف شما این باشد که لایکهای یک پست خاص به تعداد معینی برسد. در ادامه به بررسی ۳ نوع مسابقه اینستاگرامی میپردازیم
نوع اول) لایک کنید تا برنده مسابقه باشید!
این نوع مسابقه در اینستاگرام بسیار رایج است؛ حتماً تا کنون در صفحاتی دیدهاید که از شما میخواهند یک پست را لایک کنید تا در قرعهکشی مسابقه آنها شرکت داده شوید. شاید بتوان سادهترین نوع مسابقه اینستاگرامی موفق را همین نوع مسابقه دانست؛ زیرا کاربران نیاز به انجام کار سختی ندارند و تنها با لایک کردن یک عکس، شانس شرکت در قرعهکشی آن مسابقه را خواند داشت.
مزایای این روش عبارتند از:
- تعامل صفحه شما تا حد زیادی افزایش پیدا میکند؛ در این روش کاربران برای شرکت در مسابقه به سادگی شما را دنبال میکنند و یکی از پستهایتان را لایک میکنند که روی تعامل صفحه تاثیر زیادی دارد.
- کاربران خیلی راحت میتوانند در مسابقه شرکت کنند؛ در روشهای دیگر ممکن است کاربران نیاز به حضور در محل مسابقه داشته باشند اما این روش سادهترین نوع مسابقه اینستاگرامی موفق است.
معایب این روش عبارتند از:
- نرخ تبدیل کسبوکارتان بسیار پایین است؛ در این روش کاربران خیلی ساده در مسابقه شرکت میکنند و غیر از فالو و لایک کردن شما، تعاملی با صفحه ندارند. حتی ممکن است پستهای شما را نخوانند و پس از مدتی شما را آنفالو کنند! بنابراین نرخ تبدیل کاربران به مشتری بسیار پایین است و نمیتوان برای افزایش فروش روی این روش حساب کرد.
- شرکتکنندگان به برندسازی شما کمک نمیکنند؛ شاید به ظاهر تعداد دنبالکنندگان شما افزایش پیدا کند اما آنها معمولاً مخاطبان هدفمند نیستند! بنابراین نمیتوانند خیلی به برندسازی کمک کنند.
این روش تنها برای زمانی مناسب است که بخواهید تعداد لایکهای یک پست را افزایش دهید یا تعامل صفحه خود را برای مدتی زیاد کنید. بنابراین اگر به دنبال برندسازی یا افزایش فروش کسبوکارتان هستید، استفاده از این روش را پیشنهاد نمیکنم و باید از دو روش دیگر که در ادامه بررسی میکنیم، استفاده کنید.
نوع دوم) اشتراکگذاری پستها به همراه یک هشتگ خاص!
یکی دیگر از جذابترین و حرفهایترین روشهای برگزاری مسابقه اینستاگرامی موفق استفاده از یک هشتگ خاص است. در این روش شما باید یک هشتگ اختصاصی برای مسابقه خود انتخاب کنید و از کاربران بخواهید عکس یا ویدئوی خود را با آن هشتگ به اشتراک بگذارند. باید توجه داشته باشید که این هشتگ متناسب با نوع مسابقه باشد و برند شما هم در آن مشخص باشد! این روش مزیتهای بسیار زیادی دارد اما مهمترین آن، برندسازی است. زیرا هنگامی که تعداد زیادی از کاربران پستی را به همراه هشتگ موردنظر شما به اشتراک میگذارند، تعداد زیادی از آن کاربران آن را میبینند و وارد صفحه اینستاگرام شما میشوند.
به عنوان مثال صفحه Esprit مسابقه اینستاگرامی موفق برگزار کرد و در آن از کاربران خواست تا پستهای خود را به همراه هشتگ #everydayamazing منتشر کنند! این مسابقه تعامل کاربران را با این صفحه تا حد بسیار زیادی افزایش داد. همچنین اگر شما این هشتگ را در اینستاگرام جستجو کنید، تمام پستهای مربوط به این مسابقه که توسط کاربران به اشتراک گذاشته شد را میبینید. شما هم میتوانید یک مسابقه اینستاگرامی موفق با داشتن هشتگ اختصاصی خود راهاندازی و تعامل صفحه خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید. همچنین میتوانید از کاربران بخواهید در کنار استفاده از هشتگ اختصاصی خود، صفحه شما را هم تگ کنند تا کاربران دیگری که پستهای مربوط به مسابقه شما را میبینند، صفحه شما را هم دنبال کنند.
مزایای این روش عبارتند از:
- افزایش تعامل کاربران با انتشار تصاویر یا ویدئوهایی که هشتگ شما در آن پست قرار گرفته است.
- کمک به برندسازی برای آن که در ذهن کاربران زیادی جای بگیرید.
- امکان پیدا کردن دوستان و فالوورهای زیادی که شما را دنبال خواهند کرد.
- قابلیت پیدا کردن تمام تصاویر و ویدئوهای مربوط به مسابقه در صفحه آن هشتگ
- امکان دستیابی کاربران به پستهای مسابقه با ورود به صفحه هشتگ اختصاصی مسابقه شما
- امکان بازاریابی محصولات یا خدمات در حین برگزاری مسابقه با استفاده از روشهای خلاقانه و ...
معایب این روش عبارتند از:
- درخواست انتشار تصاویر یا ویدئو در صفحه کاربران ممکن است مانع شرکت آنها در مسابقه شود!
- اگر به صورت مستقیم از آنها بخواهید که پست مربوط به صفحه شما را در صفحه خود منتشر نموده، شما را تگ کرده و از هشتگ اختصاصی استفاده کنند، ممکن است آنها در مسابقه شرکت نکنند.
یک نکته! ممکن است بسیاری از کاربران در این مسابقه شرکت نکنند؛ زیرا انتشار یک پست تبلیغاتی مربوط به یک صفحه زیاد جالب نیست! برای چنین کاربران امکانی فراهم کنید که آنها هم بتوانند شرکت کنند. مثلاً میتوانید در کنار جایزه اصلی، یک جایزه دیگر هم برای کسانی که کامنت میگذارند یا لایک میکنند، انتخاب کنید تا در صورت ایجاد تعامل با شما در قرعهکشی شرکت داده شوند.
نوع سوم) درخواست از کاربران برای ارسال آدرس ایمیل به شما
یکی دیگر از روشهای برگزاری مسابقه در اینستاگرام، درخواست ایمیل از کاربران است! این روش برای کسبوکارهایی که میخواهند لیست ایمیل خود را کامل کنند مناسب است. برای این کار میتوانید یک صفحه در سایت خود برای دریافت ایمیل کاربران ایجاد کنید، سپس لینک آن را در بخش بیو قرار دهید و از کاربران بخواهید برای شرکت در مسابقه وارد لینک موجود در بیو شوند و ایمیل خود را وارد کنند. سپس بین همان ایمیلهای دریافت شده یک قرعهکشی انجام دهید و جایزه را به فرد برنده بدهید. همچنین میتوانید به تمام افراد شرکتکننده یک کد تخفیف برای خرید محصول یا خدمات کسبوکار خود بدهید.
مزایای این روش عبارتند از:
- به راحتی میتوانید لیست ایمیل خود را ارتقاء دهید.
- میتوانید برای آنها پیشنهاد ویژه برای خرید محصول ارسال کنید و فروش خود را افزایش دهید.
- میتوانید از این لیست برای ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید و به افزایش فروش محصولات کمک کنید.
معایب این روش عبارتند از:
- در این روش ممکن است کاربران کمی شرکت کنند؛ زیرا کاربران باید وارد سایت شوند و ایمیل خود را وارد کنند.
- در این روش زمان زیادی از کاربران گرفته میشود؛ در حالی که کاربران به دنبال راهی سریع برای شرکت در مسابقه هستند.
- این نوع مسابقات معمولاً نیازمند جایزههای گران هستند تا کاربران ترغیب به شرکت در مسابقه شوند؛ مثلاً باید یک سفر چند روزه داخلی یا خارجی برای برنده مسابقه در نظر بگیرید.
البته با تمام این معایب، جمعآوری لیست ایمیل به صورت کاملاً هدفمند انجام میشود و میتوانید فروش بسیار خوبی را از طریق ایمیل مارکتینگ تجربه کنید. البته باید در این روش از قوانین ایمیل مارکتینگ پیروی کنید! مثلاً باید دکمه لغو عضویت را در تمام ایمیلهای ارسالی خود وارد کنید تا کاربرانی که نمیخواهند ایمیل دریافت کنند، عضویت خود را لغو کنند.